Crashdieet? Laat je lijf niet crashen

IMG_4992Te weinig eten leidt tot gezondheidsproblemen

Dit kan zich beperken tot lichamelijke klachten als chronische vermoeidheid, het maakt je lusteloos, chagrijnig en leidt tot concentratieproblemen. Maar als je vaker een crashdieet hebt gevolgd, kan het leiden tot ernstigere fysieke problemen. Het werkt als volgt: Je ondervoedt je lichaam en dwingt het in een spaar- of noodtoestand omdat je onvoldoende voedingsstoffen binnen krijgt.

Dit is nadelig voor je vetverbranding

Omdat je lichaam zich aanpast aan de hoeveelheid voedingsstoffen die het binnenkrijgt. Daarom zal het minder vet verbranden en juist vet opslaan om zo noodreserves op te bouwen. Je stofwisseling (metabolisme) vertraagt door de noodtoestand met ongeveer 20-30%. Je lichaam gaat dus veel minder verbruiken. Hierdoor gaat het afvallen na een tijdje minder snel waardoor je telkens minder moet gaan eten voor hetzelfde effect.

Je spiermassa wordt afgebroken

Spiermassa is de grootste bron van energie in je lichaam. Omdat spieren veel zwaarder zijn dan vet, verlies je snel veel kilo’s, maar in feite verlies je alleen je spiermassa en vocht. Je lichaam komt voedingsstoffen tekort omdat je lichaam véél minder binnen krijgt dan normaal, terwijl je ook energie nodig hebt. Het crashdieet put je lichaam op die manier dus echt uit. Er blijven ook veel afvalstoffen in je lichaam achter door de afbraak van onder andere spiermassa. Daar kun je hoofdpijn van krijgen. Ook je schildklier gaat in spaarstand, waardoor je metabolisme nóg meer vertraagt.

Vind je dit interessant en wil je weten hoe ik je kan helpen met gezond afvallen?

Laat dan een berichtje achter op: info@marlowagner.nl

Recommended Posts

Leave a Comment