Laat je lijf niet crashen

Te weinig eten leidt tot gezondheidsproblemen. Dit kan zich beperken tot oppervlakkige kwaaltjes als chronische moeheid, lusteloosheid, chagrijnigheid en concentratieproblemen. Maar na een aantal crashdiëten te hebben gevolgd kan het leiden tot ernstigere fysieke problemen. Het werkt als volgt: Je ondervoedt je lichaam en dwingt het in een spaar- of noodtoestand omdat je onvoldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Dit is nadelig voor je vetverbranding, omdat je lichaam zich aanpast aan de hoeveelheid voedingsstoffen die het binnenkrijgt. Daarom zal het minder vet verbranden en juist vet opslaan om zo noodreserves op te bouwen. Je stofwisseling (metabolisme) vertraagt door de noodtoestand met ongeveer 20-30%. Je lichaam gaat dus veel minder verbruiken. Hierdoor gaat het afvallen na een tijdje minder snel waardoor je telkens minder moet gaan eten voor hetzelfde effect. Je spieren worden afgebroken omdat spiermassa de grootste bron van energie in je lichaam is. Omdat spieren veel zwaarder zijn dan vet, verlies je snel veel kilo’s, maar in feite verlies je alleen je spiermassa en vocht. Je lichaam komt voedingsstoffen tekort omdat je lichaam véél minder binnen krijgt dan normaal, terwijl je ook energie nodig hebt. Het crashdieet put je lichaam op die manier helemaal uit. Er blijven teveel afvalstoffen in je lichaam achter door de afbraak van onder andere spiermassa. Je kunt daar hoofdpijn van krijgen en misselijk van worden. Je schildklier gaat ook in een spaarstand werken waardoor je metabolisme nog meer vertraagt. Dit heeft serieuze gevolgen voor je bloedsuikerspiegel. Door te weinig eten krijg je ook minder vocht binnen waardoor je kunt uitdrogen, in combinatie met gebrek aan vitamines & mineralen kan dit leiden tot nierfalen. Door de afbraak van spierweefsel en gebrek aan eiwitinname bouw je een tekort aan ijzer op en ijzertekort leidt in veel gevallen tot bloedarmoede. Je kunt last krijgen van vochtophopingen door teveel afvalstoffen en te weinig vocht. Denk aan gezwollen enkels en bovenarmen. Tekort aan vezels zorgt voor een slechte stoelgang, je loopt zo een groot risico op blijvende darmproblemen. Tekort aan vitamines en mineralen kan leiden tot een droge huid en dun en breekbaar haar, ook je nagels zullen zwakker worden en witte plekjes vertonen. Tekort aan calcium en vitamine D kan leiden tot botafbraak. Een te lage bloeddruk is ook niet ongewoon tijdens het volgen van een crashdieet. Een signaal is duizelig worden wanneer je snel opstaat. Op de lange termijn kun je last krijgen van minder goed functionerende organen vanwege tekorten. Symptomen hiervan zijn een chronisch zwak, slap en vermoeid gevoel.

 

Is deze schade te herstellen? 

Wanneer je eet waar je lichaam voor is gemaakt (groente, fruit, vlees, vis, nootjes en zaden) kan je lichaam overtollige reserves laten gaan. Het volgen van mijn methode zal je stofwisselingssysteem resetten en opgelopen schade herstellen. Mijn uitgangspunt is dat je lijf dagelijks moet beschikken over voldoende bouwstoffen, vitamine & mineralen, zo zetten we samen het reparatieproces ingang.