Een gezond frietje mayo

Gezond frietje mayo

Vanavond eten we friet

Friet?! Dat klinkt niet heel verantwoord wel? Jawel hoor, deze friet mét mag best.

Een paar gezonde feitjes over de zoete aardappel, hij bevat 3 keer zoveel vitamine C, 3 keer zoveel calcium en 2 keer zoveel vitamine B. De zoete aardappel is dus niet zomaar een béétje gezonder dan onze oude vertrouwde Hollandse aardappel. Natuurlijk blijft elke aardappel rijk aan koolhydraten maar in de juiste combi hoeft ook dit geen slechte keuze te zijn. Eet je de bataat, zoals de zoete aardappel ook wel genoemd wordt, met een zelfgemaakte mayonaise dan heb je geen last van de suikerpiek in je bloed zoals die plaatsvindt bij het eten van koolhydraat rijke producten.

Het recept

Voor 2 personen heb je nodig:

300 gr. zoete aardappel 200 ml. olijfolie 2 eierdooiers 2 el. water 1 theelepel mosterd 1 snufje zout 1 snufje witte peper 1/2 citroen

De frietjes

Snijd eerst de zoete aardappel in steeltjes, stoom ze beetgaar en bak ze vervolgens goudbruin in een koekenpan met roomboter.

De mayo

Als eerste gaan de eierdooiers in de kom, dan het theelepeltje mosterd erbij en klop het rustig door elkaar. Voeg de olijfolie langzaam toe en blijf kloppen. Als laatste voeg je de citroensap, het zout en de peper toe.

En zo heb je binnen 15 minuten een gezond frietje mayo op tafel staan. Wedden dat dit sneller gaat dan op de fiets naar de cafetaria? Verantwoord of niet, zorg wel voor variatie in je weekmenu en kies morgen weer lekker een andere gezonde maaltijd!

Recommended Posts

Leave a Comment