Vet is gezond!

 In Gezond eten

Weg met al die misleidende “minder vet” en “0% vet” reclames! Waarom misleidend? Omdat vet heel erg gezond is! Vet levert energie en bevat bouwstoffen voor je lijf, die je nergens anders in vindt. Even een voorbeeld, je kent vast dat mierzoete melkdrankje: Optimel. “0% vet!” schreeuwt de verpakking. Nou dat is mooi zul je denken, hier word ik dus niet dik van.. Oh nee? Wat dacht je dat er gebeurd met die 41 gram suiker die er per liter in een pak Optimel zit? Wat dacht je van Vivit? Ook zo’n smerig misleidend product van Campina, wat maar liefst 81 gram suiker per liter bevat!!
Geef mij maar gewoon een bak volle kwark met een banaantje. Waarom? Omdat ik dan w√©l weet wanneer ik voldoende heb gegeten. De vetten en eiwitten uit de kwark en de natuurlijke koolhydraten/suikers uit mijn banaantje zijn namelijk niet alleen super goede bouwstoffen voor mijn lijf, maar geven ook op een natuurlijke manier aan wanneer ik voldoende gegeten heb. Kunstmatige smaakstoffen en geraffineerde suikers oftewel, lege koolhydraten (die vind je in ongeveer elk product met een iets te hip of shiny etiket) aan de andere kant, zorgen er juist voor dat je door blijft eten of drinken. Dat is precies de bedoeling van de fabrikant. Hoe werkt dat dan? Suiker is een energie leverancier, het boost je bloedsuikerspiegel onmiddellijk en jij bent even lekker aan het gaan op je ‘SUGAR-HIGH’. Maar een te hoge bloedsuikerspiegel is gevaarlijk, dus gaat je lichaam als een gek¬†aan de slag om deze te stabiliseren. Wat gebeurt er met die suiker nadat deze uit je bloed is opgeruimd? Juist dat wordt opgeslagen als vet! Herhaal je dit proces vaker op een dag, dan loop je een groot risico je lijf serieus te beschadigen en daarbij zul je steeds dikker worden. Anyway, je lichaam heeft die hoge bloedsuikerspiegel weer onder controle en weg is jouw ‘SUGAR-HIGH’! Dus je voelt je weer slapjes en futloos, je zou eigenlijk wel wat zoets lusten. Je lichaam schreeuwt immers nog steeds om echte bouwstoffen in plaats van die portie¬†lege¬†koolhydraten en maakt dit kenbaar met een signaal, juist, HONGER! Dus jij denkt, ach, ik ben ook zo druk en heb¬†eigenlijk helemaal geen tijd om een echte maaltijd te bereiden. Dus gewoon even snel¬†wat snacken. Een ‘gezonde’ mueslireep.. Jaa hoor! Daar gaan we weer, die bloedsuikerspiegel knalt weer omhoog, jij weer lekker high en een half uur later voel jij je weer een vaatdoek!

Herken jij je in dit lichtelijk aangedikte voorbeeld? Nou, ga dan morgen de uitdaging eens aan. Ontbijt vet, gekookte of gebakken eieren bijvoorbeeld. Smeer roomboter bij je lunch en neem als tussendoortje mijn bak volle kwark met een stuk fruit.. En waag het niet om met een bakje “boerenyoghurt” of “breaker” aan te komen!!

Doorbreek dat patroon van slechte voedingsgewoontes en neem de verantwoordelijkheid voor je eigen fysieke situatie, het is hard werken maar ik weet zeker dat jij dit kunt. Vergeet niet, SUMMER IS COMING ūüôā

Succes morgen en denk eens wat vaker na bij wat je eigenlijk allemaal in je mond stopt!

Recommended Posts

Leave a Comment

Stuur je bericht

Wil je meer informatie of direct een afspraak maken? Je kunt contact opnemen met Voedingscoach Marlo Wagner via onderstaand formulier.

Not readable? Change text. captcha txt
KomkommerTrainer Hormoonfactor