Een gezond ontbijt

Een gezond ontbijt

Je ontbijt kan je dag maken of breken, heb je ’s ochtends te weinig gegeten dan is de kans groot dat je de rest van de dag met een slap en hongerig gevoel zit opgescheept. Datzelfde gevoel geeft een ontbijt dat voornamelijk uit koolhydraten bestaat. Natuurlijk geeft het snel energie, maar die energie is vaak zo snel als het komt ook weer opgebrand, niet handig want je lijf zal daarop reageren door opnieuw een hongersignaal af te geven. Vaak ben je dan al onderweg naar je werk of school en dus niet echt meer in de gelegenheid om een voedzame snack te bemachtigen. Liga’s, snickers of erger nog: Red Bull, zomaar wat verleidingen die op de loer liggen.

Wat kan je doen om uit deze ongezonde spiraal te blijven?

Gun jezelf een gezond ontbijt en neem de tijd om de basis te leggen voor een gezonde, fitte dag waarin jij bepaalt welke keuzes je maakt als het gaat om je voeding voor die dag. Een ideaal ontbijt bevat in mijn ogen flink wat eiwitten, een sneetje volkoren speltbrood voor de koolhydraten en gezonde vetten. De foto hierboven geeft een goed beeld van hoe zo’n gezond ontbijt eruit zou kunnen zien. De avocado met het eitje zorgen voor een perfectie combinatie van gezonde vetten. Die geven je energie, een stabiele bloedsuikerspiegel en verzadigen je voor een lange tijd zodat je ongezonde verleidingen veel makkelijker kunt weerstaan. Daarnaast hou ik er ook van om naast mijn ontbijt mijn systeem al lekker op gang te brengen door er een lekkere frisse snack bij te eten, zoals een komkommer, tomaat, worteltjes of zelfs een paprika.

Ik ben benieuwd naar jouw ontbijtje morgenvroeg!

Recommended Posts

Leave a Comment